Jak postepuje remont kolskiego dworca PKP? Zobacz sam.

Autor: kurier-kolski.pl | 06.01.2011

Mieszkańców Koła ucieszyło przystąpienie przez PKP do remontu zabytkowego kolskiego dworca kolejowego. Od kilku tygodni metalowy błot odgradza jego budynek od peronów. Spółka budowlana SZURGOT z Koła, która wygrała przetarg na jego remont, modernizację i przebudowę, ogrodziła częściowo teren, ustawiła dwie budki i… nic więcej się nie dzieje.

Wcześniej, zaraz przed wyborami samorządowymi, w niektórych kolskich mediach można było przeczytać, że „właśnie ruszyły pierwsze prace, pojawił się sprzęt budowlany”. Owszem, pojawił się – ale jedynie na kilka dni, by po wyborach natychmiast stamtąd zniknąć! Pozostał jedynie płot. Żadne prace nie są prowadzone. Jak widać łatwo jest stwarzać pozory dla poklasku. Kilka samochodów i dźwig łatwo było przyprowadzić, a potem jeszcze łatwiej nimi odjechać.

Oficjalny termin zakończenia wszystkich robót wyznaczono na 31 sierpnia br., ale czy jest on realny? Nie sądzę, by nawet wielkim nakładem sił i środków udało się przez pół roku wykonać remont tak wielkiego budynku, tym bardziej zabytkowego. Sprawę komplikują także ostatnie fatalne wydarzenia na kolei, które są ewidentnym dowodem, że kolejowe spółki – których jest tak wiele, że aż trudno zliczyć – nie są w dobrej kondycji i często nie wywiązują się ze swoich zobowiązań.

Przypomnijmy, że modernizacja dworca ma objąć roboty rozbiórkowe i demontażowe, roboty renowacyjne i konserwatorskie elementów zabytkowych, częściową wymianę konstrukcji dachowej oraz pokrycia dachowego z dachówki ceramicznej karpiówki, wymianę posadzek i podłóg, wykonanie niezbędnych wzmocnień i przeróbek układu konstrukcyjnego ścian i stropów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wraz z wymianą podokienników drewnianych, założenie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów, przemurowanie kominów, wymianę rynien i rur spustowych z zastosowaniem obróbek z blach tytanowo – cynkowych, wymianę zniszczonych i odparzonych tynków oraz szpachlowanie tynków, oczyszczenie, uzupełnienie i odtworzenie murów ceglanych, wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz przyłącza cieplnego, wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz węzła cieplnego i budowę małej architektury wokół dworca. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany będzie monitoring. Zlikwidowane mają być bariery architektoniczne, dzięki czemu dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się.

Obecnie także w środku budynku dworca kompletnie nic się nie dzieje. Jedyną zaskakującą rzeczą, która rzuca się w oczy zaraz po wejściu do budynku, jest brak w tradycyjnym miejscu tablicy z rozkładem jazdy pociągów. Na ścianie pozostał jedynie brudny ślad. Pani w okienku poinformowała mnie, że gdy w grudniu pojawił się nowy rozkład jazdy, tablicę zdjęto ze ściany i już nie powieszono ze względu na zaplanowany remont. Rozkład jazdy wisi teraz na pomarańczowej kartce przed kasą. Choć napisany w czytelniejszej formie niż ten ścienny, starszym osobom i mającym problem ze wzrokiem może przysporzyć wiele problemu dopatrzenie się treści w tak małej czcionce. Oby więc jak najszybciej zawisł znów ten ścienny, duży rozkład.

Dworzec kolejowy w Kole został oddany do użytku w 1928 roku. Jest cennym zabytkiem, jednym z niewielu zachowanych obiektów dworcowych na trasie Poznań-Warszawa. Jak podaje PKP, codziennie przewija się przez niego około 1000 podróżnych.

Po remoncie i modernizacji ma w nim znaleźć się odprawa podróżnych PKP i pokoje hotelowe. Kolscy radni poprzedniej kadencji zdecydowali także, że będzie mieć w nim swoją siedzibę Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna, która zostanie przeniesiona na dworzec z dotychczasowej siedziby przy ul. Sienkiewicza. Ze zmiany tej niestety nie jest zadowolonych wielu obecnych czytelników, dla których ta lokalizacja na peryferiach miasta będzie zbyt odległą i uniemożliwi im tak częsty kontakt z książką jak obecnie.

Tekst i foto: MARIUSZ KOZAJDA

Subskrybuj
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Najnowsze.
Najstarsze. Najbardziej oceniony.
Informacje zwrotne.
Zobacz wszystkie komentarze.
nicz niczyporuk
nicz niczyporuk
10 lat temu

Szanowny Panie Redaktorze.
Pytania, które Pan stawia adresowane winny być do inwestora, czyli PKP S.A. Również tam proszę spytać jak do ogrodzenia budynku ma się informacja prasowa, którą PKP zamieszcza na swojej stronie internetowej. Ponadto google nie boli i mozna od razu uniknąć pisania, używając „eufemizmu” nie do końca aktualnych informacji http://www.pkp.pl/node/4290 pozdrawiam

autor tekstu
autor tekstu
10 lat temu

Odpowiadając na pytanie: ten remont, który ma być prowadzony w tym roku, dotyczy jedynie samego budynku dworca i placu przed nim. Nie obejmuje WCALE remontu peronów, ani likwidacji schodów nad torowiskami, ani wybudowania przejść podziemnych. To wszystko miało być robione w kolejnych etapach. Ale wiemy dobrze, że różnie to może być z pozyskaniem na to środków z UE, tym bardziej przez PKP. Widzimy przecież ten przerażający bałagan i chaos…

White Legion
White Legion
10 lat temu

Bardzo często korzystam z usług PKP i mogę powiedzieć że najpierw wydawało mi się że te metalowo ogrodzenia to zapory przeciw nawiewaniu śniegu hehe. Niestety z dworcem nic się nie dzieję a te ogrodzenia to stoją już bardzo bardzo długo, chodz jestem naprawdę dobrej myśli, aaaaa i jestem ciekaw jak poważne utrudnienia będą dla podróżnych z powodu remontu tego dworca.
Pozdrawiam

Gość
Gość
10 lat temu

Z tą blbiloteką to nie wypał na maxa. Już wyobrażam sobie że puszczę tam dzieciaka wieczorową porą i to z wyspy.
Czy te remont przewiduję podziemnę przejscie…. czy nadal trzeba będzie furować górą?

Anonimowo
Anonimowo
10 lat temu

żal… co się w tym Kole dzieje

Telefon interwencyjny

Widziałeś(aś) coś ważnego? Chcesz się podzielić informacją?
Masz problem i nie wiesz co robić?

Zadzwoń!
Anonimowość gwarantowana!

600 152 526