Wkrótce zakończenie budowy mostu na Rgilewce w Grzegorzewie

Autor: kurier-kolski.pl | 17.12.2017

Już wkrótce nastąpi zakończenie budowy mostu na Rgilewce w Grzegorzewie. To dobra wiadomość dla tych, którzy muszą korzystać z dalekich objazdów. Inwestycja ta od dawna była oczekiwana przez grzegorzewski  i powiatowy samorząd, bo jazda starym mostem była już niebezpieczna. Na budowę nowego mostu czekali mieszkańcy oraz uczestnicy lokalnego i ponadlokalnego ruchu komunikacyjnego, bowiem most położony jest na szlaku komunikacyjnym łączącym nie tylko gminy powiatu kolskiego, ale także ościennych powiatów. Wreszcie, w tym roku, pojawiła się możliwość budowy nowego mostu, albowiem właściciel obiektu, jakim jest Starostwo Powiatowe w Kole, pozyskał na ten cel dotację w ramach 10% rezerwy subwencji ogólnej przyznanej przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa  w wysokości 1.251.800,00 zł. Całkowita wartość inwestycji to aż 2.407.455,48 zł. Zadanie finansowane jest z budżetu Powiatu Kolskiego i z budżetu Gminy Grzegorzew.

 

Sprawa ukończenia budowy nowego mostu była szeroko dyskutowana podczas ostatniej sesji Rady Gminy Grzegorzew w dniu 28 listopada. Okoliczni mieszkańcy są już zniecierpliwieni dojeżdżaniem do swoich posesji dalekimi objazdami, ale było to nieuniknione. By było lepiej, najpierw musi być przez jakiś czas gorzej, bo nie da się tak poważnej inwestycji inżynieryjnej zrobić w krótszym czasie i bez objazdów. Pamiętajmy, że nowy most ma wytrzymać przynajmniej kilkadziesiąt kolejnych lat i ma znieść duże obciążenia, a przy tym będzie szerszy, mocniejszy i wygodniejszy od starego. Przy tym ma znieść każde z możliwych obciążeń jakie mogą przytrafić się na drodze. Do tego pora roku i pogoda nie są zbyt sprzyjające takiej inwestycji, jednak nie ma co grymasić gdy  dostaje się tak dużą dotację z Ministerstwa. Trzeba się cieszyć, że udało się.

Gmina Grzegorzew partycypuje w kosztach inwestycji w wysokości 40%, tj. w kwocie  600.000 zł. Ostateczne rozliczenie finansowe udziału gminy w kosztach zadania nastąpi po jej zakończeniu.

Przeprowadzony przez Powiat Kolski przetarg na przebudowę mostu,  do którego przystąpiły 4 firmy,  wygrała firma MOSTY KUJAWY. Umowa na wykonawstwo zadania zawarta została 27 czerwca 2017 r. Firma weszła na plac budowy 13 lipca 2017 r. Roboty rozpoczęto od rozbiórki starego mostu i wybudowania kładki dla pieszych i rowerzystów.

Stary most w Grzegorzewie – foto archiwalne UG Grzegorzew

Budowany most w Grzegorzewie będzie posiadał klasę obciążenia A. Według polskiej normy jest to najwyższa aktualnie stosowana klasa, co oznacza, że nie będzie  żadnych ograniczeń tonażu i każdy pojazd dopuszczony do ruchu będzie mógł przez most przejeżdżać.

Nowy most będzie także wygodniejszy, bo szerszy od dotychczasowego o 4,70 mb, a więc jego szerokość wynosił będzie 12,30 mb. O 1 m poszerzy się nawierzchnia jezdni  i będzie wynosić 7 metrów. Poszerzone zostaną chodniki obustronne z 1,6 do 4 m. Długość mostu to 24,20 m.

Budowa mostu w Grzegorzewie – stan zaawansowania z dnia 27 listopada 2017 r. Mat. inż. K. Gęsickiego

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Grzegorzew w dniu 28 listopada br. gościem grzegorzewskich samorządowców na zaproszenie Wójt Bożeny Dominiak był kierownik budowy mostu inż. Krzysztof Gęsicki, który powiedział między innymi:

-Jeśli chodzi o stan zaawansowania, stan zaawansowania oceniam na bardzo dobry. Wykonujemy wszystkie roboty zgodnie z harmonogramem założonym. Były pytania odnośnie sposobu oparcia mostu, więc wyjaśniam, że na każdej podporze znajdują cztery łożyska, czyli w sumie mamy 16 łożysk, na których się most opiera. Zastosowane łożyska są to łożyska elastomerowe, potocznie nazywane gumowymi. Mają one dwie zasadnicze funkcje. Pierwsza sprawa – muszą  przekazać obciążenia z konstrukcji na podpory, i druga funkcja jest to umożliwienie swobodnych odkształceń konstrukcji. Nie widzimy tego gołym okiem, natomiast konstrukcja pracuje tak, że pod wpływem obciążeń doznaje obrotów i doznaje skrócenia, wydłużenia pod wpływem głównie temperatury i w zależności od rodzaju łożysk. Ponieważ zostały wykorzystane: 1 łożysko stałe ,łożyska jednokierunkowe  przesuwne  podłużnie jak i poprzecznie, oraz jednokierunkowo przesuwne,  to w zależności od rodzaju takie dane łożysko musi zapewnić tak swobodę tych obszarów konstrukcji. To tyle jeśli chodzi o oparcie konstrukcji na łożyskach. Grubość płyty pomostu wynosi od 40 do 47 cm, dwa pasy ruchu, szerokość  3,5 m –  to daje nam razem 7 m szerokości jezdni , pasy chodnikowe o szerokości  2,65m. Całkowita szerokość płyty pomostu 12,2 metra, natomiast  z deskami  wzmacnianymi  – całkowita szerokość obiektu 12,3 m . Spadki  poprzeczne na jezdni wynoszą 2%, natomiast na chodnikach 2,5 % . Grubość klap chodnikowych 23,5 cm .

Planowane oddanie mostu do użytku jest do końca 2017 r., a więc – o ile pozwoli pogoda – już niedługo mieszkańcy powinni cieszyć się z nowej, solidnej i dużo wygodniejszej przeprawy przez Rgilewkę.

Źródło: Urząd Gminy Grzegorzew

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne.
Zobacz wszystkie komentarze.

Telefon interwencyjny

Widziałeś(aś) coś ważnego? Chcesz się podzielić informacją?
Masz problem i nie wiesz co robić?

Zadzwoń!
Anonimowość gwarantowana!

600 152 526

0
Jeśli podoba Ci się artykuł, prosimy o komentarzx
()
x