Nasza Redakcja otrzymuje wiele pytań od Czytelników co to za dziwne konstrukcje pojawiły się w wielu miejscach powiatu kolskiego na trasie Poznań-Warszawa. Jest to system elektronicznego poboru opłat ViaTOLL ustawiony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, który zacznie funkcjonować od 1 lipca br.
System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Od 1 czerwca mogą do niego dołączyć samochody osobowe, które nie chcą zatrzymywać się na bramkach autostrad płatnych. Obecnie objętych jest nim ponad 1,5 tys. km dróg ekspresowych, krajowych i autostrad. Od 1 lipca przybędzie 325 km nowych dróg płatnych.
Zgodnie z Ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie Ustawy o Drogach Publicznych oraz niektórych innych ustaw, elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych.Wszystkie przychody z Systemu viaTOLL trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Jak twierdzą urzędnicy w Warszawie, zostają one przeznaczone na dalsze inwestycje w rozbudowę sieci drogowej w Polsce oraz na modernizację istniejącej infrastruktury drogowej.
Aby zachęcić kierowców cięższych samochodów do korzystania z autostrad, system opłat ViaTOLL został niedawno rozszerzony na niektóre drogi krajowe, stanowiące dla niech alternatywę. Od 1 lipca br. zostanie włączona do niego droga krajowa nr 92 na 169-kilometrowym odcinku od Wrześni do Łowicza i od tego dnia system zacznie pobierać opłaty od samochodów przekraczających masę 3,5 t, a jej wysokość (opłaty są między 0,16 gr a 0,53 gr za km) będzie zależna od ilości spalin emitowanych do środowiska.
JAK TO DZIAŁA?
System viaTOLL jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. System ten składa się z kilku podstawowych elementów, a jego działanie najprościej można przedstawić w następujący sposób.
Nad drogami płatnymi znajdą się bramownice, wyposażone w anteny. Anteny umożliwiają komunikację między przekaźnikami a viaBOX-em zamontowanym w pojeździe. Za każdym razem, gdy pojazd (wyposażony w viaBOX) przejeżdża pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za przejazd konkretnym odcinkiem drogi płatnej. Kierowca zostaje o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem z viaBOX-a. Proces naliczenia opłaty przebiega w pełni automatycznie bez potrzeby redukowania prędkości pojazdu lub zatrzymywania się.
System viaTOLL działa także na państwowych autostradach płatnych, a pojazdy wyposażone w urządzenia viaBOX mogą korzystać z wyznaczonych pasów elektronicznego poboru opłat. Gdy pojazd taki zbliża się do bramki w miejscu poboru opłat, otwiera się ona automatycznie.
System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców prowadzących:
– Ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
– Ciągnik siodłowy bez naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 7,5 tony
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 7,5 tony z przyczepą
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 7,5 a 12 ton
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 7,5 a 12 ton z przyczepą
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton
– Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton z przyczepą z dyszlem
– Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
– Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej
– Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony
– Mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.
Należy zaznaczyć, że system automatycznie wyłapuje pojazdy, które powinny uiścić opłatę, a tego nie uczyniły albo opłata została źle naliczona. Grożą za to dotkliwe kary.
Od 1 czerwca br. do systemu ViaTOLL będą mogli również dobrowolnie dołączyć kierowcy samochodów osobowych. Pozwoli im to płacić za przejazd autostradą A2 między Koninem a Strykowem bezgotówkowo – bez zatrzymywania się w Miejscach Poboru Opłat. Trzeba tylko wykupić niezbędne urządzenie za 135 zł i doładować je za minimum 50 zł.
Źródło: GDDKiA
W sredniowieczu pobierano tzw.myto na mostach.To chyba cos podobnego.Wiec to powrot do dawnych czasow?Moze jeszcze palenie na stosie wroci to bysmy mogli spalic tych ktorzy tak bezwzglednie nas doją z kasy.
kolejny haracz narzucany nam przez „przyjazne panstwo”… zarąbista demokracja nie ma co
jagna chyba masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Osobówki bez przyczepek NIE będą płacić.
czyli rozumiem że osobówki też będą płacić ? to chore…ludzie dojeżdżają codziennie do pracy, bo tam mieszkają i trzeba płacić za to, że do domu jadą …żałosne !
ciekawy jestem którędy teraz przejadą ponadgabaryty o wysokosci np 6metrów….
jak to pięknie brzmi „Aby zachęcić kierowców cięższych samochodów do korzystania z autostrad …. ” Super zachęta! A nie lepiej byłoby obniżyć cenę przejazdu za km autostrady dla cięzaróek do takiego poziomu przy którym przejazd droga alternatywną stałby się nie opłacalny?