Choć długo czekamy na zakończenie remontu zabytkowego kolskiego dworca, zdjęte już rusztowania dowodzą, że warto czekać, bo naszym oczom powoli ukazuje się piękno tego wyjątkowego obiektu. Dworzec w Kole został oddany do użytku w 1928 roku. Jest jednym z nielicznych dworców, wybudowanych w tamtym okresie na trasie z Poznania do Warszawy, które przetrwały do naszych czasów. W ciągu doby przewija się przez niego blisko 1.000 podróżnych. Inwestorem remontu generalnego jest jego właściciel, czyli PKP S.A.
Zabytkowy dworzec w Kole obecnie ma już odnowioną elewację, wymieniono rynny, położono nową dachówkę, przemurowane kominy, częściowo wymienioną konstrukcję dachową, wymienione instalacje oraz okna i drzwi. Wewnątrz, między innymi w holu dworca, wykonano nową posadzkę oraz położono nowe tynki. Jednak na ostateczne zakończenie prac i oddanie dworca do użytku będziemy niestety musieli poczekać jeszcze kilka kolejnych miesięcy. Wkrótce powinna rozpocząć się budowa parkingu przed gmachem od strony miasta oraz chodników i placu dookoła dworca.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany będzie monitoring. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, dzięki czemu dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się.
Koszt inwestycji to 5 mln. złotych. Są to środki z budżetu państwa oraz środki własne PKP S.A.
Wizualizacje kolskiego dworca PKP po remoncie (szkoda, że czarno-białe!). Źródło: PKP S.A.
Remont kolskiego dworca nie jest wyjątkiem. Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat. Obecnie w całym kraju jest remontowanych przez PKP S.A. kilkadziesiąt innych budynków dworcowych w innych miastach.
Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostało zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów.
PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych. Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Źródło: PKP S.A.
Fot.: Mariusz Kozajda
Warto jeszcze poruszyć temat parkingu przed dworcem.Rondo moim zdaniem nie jest potrzebne,raczej wjazd i wyjazd jedno-kierunkowy.
Parkingi będą zawsze potrzebne i bezpieczne dla kierowców czekających na podróżnych..
Rondo? Pierwsze słyszę, że ma tam być rondo.
Czy wiadomo co się stanie z pomnikiem upamiętniającym ofiary zagłady z Chełmna nad Nerem? Przed dworcem stał pierwszy z pięciu głazów „Drogi śmierci”, tzn. głazów z tablicami upamiętniającymi Żydów z Polski, Niemiec, Luksemburga, Czech i Austrii. Pomnik ufundowany został przez Towarzystwo Przyjaźni Niemiecko – Żydowskiej w Hamburgu w 1995 r.
Nie wiem tego. Na wizualizacji nie widać, aby miał tam zostać. Ale myślę, że to są kwestie drobiazgowych uzgodnień, więc myślę, że PKP znajdzie miejsce na ten niewielki głaz.
Trzeba przyznać że będzie prawdziwa perełka.Tylko czy młodzież uszanuje i nie zniszczy białych tynków.Trzeba jeszcze pamiętać że taki sam dworzec był w Koninie i został rozebrany,koninianie będą nam zazdrościć takiego dworca..
Już dawno nam go zazdroszczą, bo wiedzą, co stracili 🙂 Niestety, nie zmienia to faktu, że Konin – nawet bez zabytkowego dworca – jest dziś 4-krotnie większy od Koła, nieźle się rozwija i daje swoim mieszkańcom dużo lepsze życie i możliwości niż nasze Koło swoim mieszkańcom. Dworca nie wrzucimy do garnka i nie najemy się nim, żeby nie wiem jak piękny był po remoncie.
nie wiem, czy zostały te bunkry obok budynku, tak jak jest na wizualizacji? kolor wydaje się zbyt jasny, czy taki był w oryginale? głowice kolumn przy wejściu od strony torów są w innym kolorze niż całe kolumny, nie wiem czy jest to prawidłowe.
Bunkry niestety zostały rozebrane. Na wizualizacji są, bo poczatkowo miały zostać. Potem zapadła inna decyzja. Moim zdaniem błędna, bo to był ciekawy relikt przeszłości. Tym bardziej, że w 1939 r. było tu bombardowanie, w którym zginęło tyle osób… To jakoś nawiązywało do II wojny.
Co do koloru, to już wcześniej kiedyś pisałem, że także moim zdaniem kolor jest zbyt jasny. Miejmy jedynie nadzieję, że to jakaś dobrze zmywalna farba! Znając „zabawy” naszej nudzącej się wiecznie młodzieży, to długo elewacja nie będzie tak piękna. Jedyna szansa w monitoringu, ale jak wandale narzucą na głowy kaptury, to i monitoring NIC nie pomoże.
dzieki, szkoda ze schody zostaja, nie znosze ich, to w jaki sposob zniosa bariery dla niepelnosprawnych? a przystanek pks bedzie tak jak byl?
Z tego co wiem przystanek powinien zostać w pobliżu. Jest to w interesie PKS i PKP również.
bedzie nadal trawnik ala owal czyli niby-rondo czy jak na wizualizacji? schody zburza wreszcie bo nie widac ich foto? prosimy o wiecej szczegolow
Na wizualizacji widać, że mają być porobione zatoczki parkingowe przed dworcem zamiast trawnika. Chyba, że w międzyczasie coś się zmieniło w uzgodnieniach i planach, ale tego nie wiem. Nie sądzę. Podaję informacje uzyskane od inwestora prac, czyli od PKP.
Co do schodów, to z tego co wiem na razie zostają. To jest remont dworca, a nie peronów. Niestety. Jeśli bym coś więcej się dowiedział, na pewno napiszę. Pozdrawiam.