Dworzec PKP pięknieje!

Autor: kurier-kolski.pl | 04.05.2012

Choć długo czekamy na zakończenie remontu zabytkowego kolskiego dworca, zdjęte już rusztowania dowodzą, że warto czekać, bo naszym oczom powoli ukazuje się piękno tego wyjątkowego obiektu. Dworzec w Kole został oddany do użytku w 1928 roku. Jest jednym z nielicznych dworców, wybudowanych w tamtym okresie na trasie z Poznania do Warszawy, które przetrwały do naszych czasów. W ciągu doby przewija się przez niego blisko 1.000 podróżnych. Inwestorem remontu generalnego jest jego właściciel, czyli PKP S.A.

 

Zabytkowy dworzec w Kole obecnie ma już odnowioną elewację, wymieniono rynny, położono nową dachówkę, przemurowane kominy, częściowo wymienioną konstrukcję dachową, wymienione instalacje oraz okna i drzwi. Wewnątrz, między innymi w holu dworca, wykonano nową posadzkę oraz położono nowe tynki. Jednak na ostateczne zakończenie prac i oddanie dworca do użytku będziemy niestety musieli poczekać jeszcze kilka kolejnych miesięcy. Wkrótce powinna rozpocząć się budowa parkingu przed gmachem od strony miasta oraz chodników i placu dookoła dworca.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany będzie monitoring. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, dzięki czemu dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się.

Koszt inwestycji to 5 mln. złotych. Są to środki z budżetu państwa oraz środki własne PKP S.A.

Wizualizacje kolskiego dworca PKP po remoncie (szkoda, że czarno-białe!). Źródło: PKP S.A.

Remont kolskiego dworca nie jest wyjątkiem. Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat. Obecnie w całym kraju jest remontowanych przez PKP S.A. kilkadziesiąt innych budynków dworcowych w innych miastach.

Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostało zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów.

PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych. Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.

Źródło: PKP S.A.

Fot.: Mariusz Kozajda

Subskrybuj
Powiadom o
guest
12 komentarzy
Najnowsze.
Najstarsze. Najbardziej oceniony.
Informacje zwrotne.
Zobacz wszystkie komentarze.
zooomm
zooomm
10 lat temu

Warto jeszcze poruszyć temat parkingu przed dworcem.Rondo moim zdaniem nie jest potrzebne,raczej wjazd i wyjazd jedno-kierunkowy.
Parkingi będą zawsze potrzebne i bezpieczne dla kierowców czekających na podróżnych..

Kamil
Kamil
10 lat temu

Czy wiadomo co się stanie z pomnikiem upamiętniającym ofiary zagłady z Chełmna nad Nerem? Przed dworcem stał pierwszy z pięciu głazów „Drogi śmierci”, tzn. głazów z tablicami upamiętniającymi Żydów z Polski, Niemiec, Luksemburga, Czech i Austrii. Pomnik ufundowany został przez Towarzystwo Przyjaźni Niemiecko – Żydowskiej w Hamburgu w 1995 r.

koluś
koluś
10 lat temu

Trzeba przyznać że będzie prawdziwa perełka.Tylko czy młodzież uszanuje i nie zniszczy białych tynków.Trzeba jeszcze pamiętać że taki sam dworzec był w Koninie i został rozebrany,koninianie będą nam zazdrościć takiego dworca..

xxxxx
xxxxx
10 lat temu

nie wiem, czy zostały te bunkry obok budynku, tak jak jest na wizualizacji? kolor wydaje się zbyt jasny, czy taki był w oryginale? głowice kolumn przy wejściu od strony torów są w innym kolorze niż całe kolumny, nie wiem czy jest to prawidłowe.

TJ
TJ
10 lat temu

dzieki, szkoda ze schody zostaja, nie znosze ich, to w jaki sposob zniosa bariery dla niepelnosprawnych? a przystanek pks bedzie tak jak byl?

T.J
T.J
10 lat temu

bedzie nadal trawnik ala owal czyli niby-rondo czy jak na wizualizacji? schody zburza wreszcie bo nie widac ich foto? prosimy o wiecej szczegolow

Telefon interwencyjny

Widziałeś(aś) coś ważnego? Chcesz się podzielić informacją?
Masz problem i nie wiesz co robić?

Zadzwoń!
Anonimowość gwarantowana!

600 152 526