PKP w końcu rozpoczęło remont dworca w Kole

Autor: kurier-kolski.pl | 11.02.2011

Z dużym poślizgiem, dopiero teraz w lutym firma budowlana „Szurgot”, rozpoczęła na zlecenie PKP remont i modernizację zabytkowego dworca kolejowego w Kole. Cały budynek jest już zamknięty i ogrodzony, a poczekalnia i kasa zostały przeniesione na czas prac do zaimprowizowanego baraku.
Budynek dworca od strony peronów został ogrodzony wysokim metalowym ogrodzeniem, a wejście od strony miasta zamknięte jest na kłódkę. Poczekalnia i kasa została przeniesiona na tyły budynku, do budowlanego baraku. Zakończenie robót nastąpi prawdopodobnie pod koniec bieżącego roku.

Zabytkowy dworzec w Kole czeka odnowienie elewacji, częściowa wymiana konstrukcji dachowej, wymiana instalacji oraz okien i drzwi. Wewnątrz, między innymi w holu dworca, zostanie wykonana nowa posadzka oraz położone będą nowe tynki.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany będzie monitoring. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, dzięki czemu dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się.

Remont dworca w Kole to nie jedyna inwestycja realizowana przez PKP S.A. w Wielkopolsce. Największą z nich będzie budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro. Obejmie ono nowy dworzec kolejowy, parking na 900 samochodów oraz dworzec autobusowy. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę inwestycyjną z developerem, która otwiera drogę do tego przedsięwzięcia. Budowa nowego dworca ma być zakończona w II kwartale 2012 roku.

Ponadto, pod koniec bieżącego roku zakończy się remont dworca w Puszczykówku, a w roku 2011 Dworca Letniego w Poznaniu. W I kwartale 2012 roku ukończony zostanie remont dworca w Lesznie.

W kolejnych latach planowane są  także prace remontowe na dworcach: w Luboniu, Swarzędzu, Kaliszu, Kępnie, Chodzieży, Jarocinie i Kobylnicy.

Polskie Koleje Państwowe prowadzą obecnie wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat! Jak więc wyraźnie widać, remont dworca kolejowego w Kole wcale nie jest zasługą burmistrza Mieczysława Drożdżewskiego, jak podkreślają często związani z nim urzędnicy, radni  czy niektóre spolegliwe media. W tym samym czasie PKP robi w całym kraju remonty bardzo wielu innych dworców i nie jest to efekt starań poszczególnych burmistrzów, ale po prostu planowe działanie PKP. Koleje jedynie uzgadniają z władzami lokalnymi, jako gospodarzami danego terenu, wszelkie formalności i proszą o niewielkie włączenie się ich w przebudowę dworców, np. poprzez zagospodarowania części budynku. I tak jest przecież również w innych miastach, nie tylko w Kole.

Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostanie zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców  finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych).  Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia oraz finansowanie projektów.

PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.

Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.

Tworzona nowa marka – Dworzec Polski – stanie się prawdziwą przystanią w podróży. Zapewni podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta.

Na podstawie materiałów prasowych PKP S.A. opracował: MARIUSZ KOZAJDA

Subskrybuj
Powiadom o
guest
12 komentarzy
Najnowsze.
Najstarsze. Najbardziej oceniony.
Informacje zwrotne.
Zobacz wszystkie komentarze.
nicz niczyporuk
nicz niczyporuk
10 lat temu

Panie Redaktorze… Skrzywiłem się czytajac ostatnią Pana wypowiedź. Jednakowoż może warto w takim razie napisać artykuł, albo moze chociaż notkę, w jaki sposób Pan Burmistrz przypisuje sobie nie swoje zasługi ? Okrasić to jakimś zdjęciem a moze nawet wywiadem z Panem Burmistrzem ? To jest wyzwanie a nie wytłuszczona czcionka, która postronnemu czytelnikowi sugeruje raczej prywatne animozje niż rzetelność dziennikarską 🙁

kolanka
kolanka
10 lat temu

Drogi Panie! jeżeli nie jest się w temacie w sprawie terminu rozpoczęcia remontu – dlaczego i z czyjej winy są opóźnione prace to bardzo proszę nie wypowiadać się na ten temat

od: Autora
od: Autora
10 lat temu

Napisałem zgodnie z prawdą, bo nie lubię obłudy i okłamywania kolan. M.Drożdżewski może sobie wszędzie (także plakatach na słupach miejskich) zaznaczać i podkreślać niezgodnie z prawdą,że to dzięki niemu, a mnie widzę nie wolno nic „podkreślać” i pisać… Gratuluję! Bardzo „demokratyczna” filozofia kneblowania ust! Jeśli komuś nie podoba się to co piszę, cóż, nie zmuszam nikogo, by tu wchodził i czytał 🙂 Z Bogiem! Pewno, że łatwiej czyta się moją konkurencję, która omija szerokim kołem trudne tematy, tym bardziej krytyczne wobec burmistrza. Co więcej, wprost przyjaźni się z nim, bo ma z tego profity. Sielanka i kolski raj! Wszystko jest cacy i milutko. Ale czy tak naprawdę jest? Pozdrawiam wszystkich, którzy uwielbiają być okłamywani 🙂

Ja
Ja
10 lat temu

Tak Pan K. musiał zaznaczyc, ze to nie dzięki M. Droższewskiemu. Nie podoba mi sie to w jaki Pan sposób pisze…bardzo mi sie nie nie podoba ;/

nicz niczyporuk
nicz niczyporuk
10 lat temu

gdzieś mi zjadło, wiec dopisuję, bo to ważne. Zwracam honor oczywiscie w kwestiach opracowania 🙂
Pozdrawiam serdecznie i magnez polecam 🙂

nicz niczyporuk
nicz niczyporuk
10 lat temu

ze znajomości ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych dobry z plusem 🙂 co do duzej cześci, to jak już Pan redaktor zaszczycił mnie polemiką, to 2/3 tekstu to cytat z materiałów PKP
Zdjecia są Pana, tego nie kwestionuję
Pański tytuł, tego tez nie…
Za osobistą wycieczkę niedostateczny Panie Redaktorze 🙂 Konstruktywnym zajęciem, spieszę donieść lojalnie Panu Redaktorowi, zajmuję się od lat 🙂 Nawet dziś dzieki mnie, Panie redaktorze może Pan krorzystać z jednego ze swoich narzędzi pracy 🙂

No i Panie Redaktorze, ten „politykierski” ton zarzucający mi wypisywanie „nieprawdziwych bzdur” nieprzystoi poważnemu Redaktorowi 🙂 Bo na rywala w następnych wyborach zagłosuję! 🙂
Cierpliwość jest cnotą 🙂

od: Autora
od: Autora
10 lat temu

Przykre jest, gdy ktoś nie zna się wcale, a mimo to mądruje się jak wybitny fachowiec. Zawsze byłem zdania,że aby o czymś wypowiadać się czy pisać, należy chociażby dobrze, rzetelnie zorientować się w temacie. A „nicz niczyporuk” po prostu nieprawdziwe bzdury wypisujesz i tyle… Najwyraźniej wcale nie uważałeś w tej swojej szkole podstawowej, na którą się powołujesz, lub miałeś kiepskich nauczycieli, bo ten artykuł: po 1). składa się tylko częściowo z materiałów prasowych PKP, a duża jego część jest mojego autorstwa, po 2). moje są w nim zdjęcia,które stanowią przecież część całego artykułu, po 3). mój jest tytuł, po 4). mój jest układ treści i cała kompozycja tekstu oraz skróty w tekście prasowym PKP. To wszystko w rezultacie daje całkowicie moje „OPRACOWANIE” i jest moim indywidualnym „dziełem”. Tak mówi wyraźnie ustawa o prawach autorskich, którą doskonale znam. A po 5). materiały prasowe są przygotowywane-jak sama nazwa wskazuje-do wykorzystania przez media, nawet wtedy jeśli są skopiowane, to jest to dopuszczalne. Wystarczy powołać się na ich źródło. Więc nie czepiaj się mnie złośliwie z łaski swojej 🙂 tylko weź się za jakieś konstruktywne zajęcie, bo nie mam czasu ani ochoty tłumaczyć tu każdej zawiłości pracy dziennikarskiej. Pozdrawiam. MK

nicz niczyporuk
nicz niczyporuk
10 lat temu

Pan Redaktor winien napisać że nie „na podstawie opracował” lecz „materiały prasowe przepisał”. Już w szkole podstawowej uczono, żeby chociaż trochę zdania pozmieniać a nie tak żywcem… Dobrze, że Pan Redaktor wierszówkę sam sobie płaci 🙂

do Daniela
do Daniela
10 lat temu

To tylko remont samego budynku.Nie ma mowy o remontach peronow, lagodzeniu łuku czy budowie tunelu.Moze kiedys to zrobia jak dobrze pojdzie hehe 🙂

Daniel
Daniel
10 lat temu

A ja mam takie pytanie: czy wyremontują sam budynek czy też tak jak rozgłaszali złagodzą łuk cofając tory od dworcajakieś 40m i robiąc tunel?

alien
alien
10 lat temu

I kto wie czy w Kole tak sie nie stanie po remoncie bo ludzie niestety nie potrafią nic uszanować a potem dziwia sie że tak ładnie jest u Niemców czy Anglików ale tam nie ma az takiego balaganu i anarchii jak w Polsc.A jak kogoś złapia na wandalizmie to jest biedny.

Anonimowo
Anonimowo
10 lat temu

Dworzec w Swarzedzu juz wyremontowany byl juz rok moze 2 lata temu ale juz zostal zdewastowany….

Telefon interwencyjny

Widziałeś(aś) coś ważnego? Chcesz się podzielić informacją?
Masz problem i nie wiesz co robić?

Zadzwoń!
Anonimowość gwarantowana!

600 152 526